Vol 30, No 4 (2014)

Maakbaar toerisme

In dit nummer bevindt AGORA zich in de zomerse sferen van vakantie, ontspannen tripjes en recreatieve dagjes uit. Toerisme wordt wereldwijd een steeds belangrijkere sector en op veel plaatsen zetten beleidsmakers in op de ontwikkeling van toerisme als motor voor economische groei. Wij achten de tijd rijp voor een kritische beschouwing van de maakbaarheid van toeristische bestemmingen. Zo belichten we de transformaties van oorlogslandschappen en industrieel erfgoed naar toeristische attracties, en brengen we in beeld hoe deze hun oorspronkelijke cultuurhistorische en functionele waarden hebben veranderd. Ook reflecteren we op de betekenis van cultuurlandschappen voor een aan veranderingen onderhevige plattelandseconomie. Maar niet alleen de maakbaarheid van toerisme wordt besproken, ook de grenzen aan die maakbaarheid. Wie profiteert er van toerisme en wie juist niet? Hoe blij zijn we nu eigenlijk als inwoners met een door toeristen overstelpte woonplaats en wat betekent dit voor de houdbaarheid van onze toeristische ontwikkeldrift?

Table of Contents

Redactioneel

Barbaren.
Egbert van der Zee
PDF
2

Thema

Maakbaar toerisme: kansen en kaders.
Arie Stoffelen, Boris van Zanten, Egbert van der Zee
PDF
4-7
Buiten de bubbel.
Egbert van der Zee, Frank Go
PDF
8-11
Amsterdam: het nieuwe Venetië?
Karin de Nijs, Joris Zevenbergen
PDF
12-15
Maakbaar toerisme in het Ruhrgebied.
Thijs Konijnendijk
PDF
16-20
Samenwerken voor een aantrekkelijk landschap.
Boris van Zanten
PDF
22-25
De aantrekkingskracht van culturele hoofdsteden.
Steffen Fokkema
PDF
26-29

Varia

Maatschappelijke winst van het WK.
Frank van Eekeren
PDF
30-33
Place-making van ongedocumenteerde migranten in Italië.
Joris Schapendonk, Kolar Aparna
PDF
34-37

Recensie

Hägerstrand blijft innovatief.
Bert van der Knaap
PDF
39
Een schat aan kennis.
Martin Boisen
PDF
40
Burgerinitiatief in krimpgemeenten.
Siegrit Brands
PDF
41

Vrije Ruimte

Water en ruimite blijven verbonden.
Wim Kuijken
PDF
42