Vol 27, No 3 (2011)

Hypes

Welke rol spelen hypes bij sociaalruimtelijke vraagstukken? Dat is de vraag die centraal staat in dit themanummer van AGORA. Hype betekent letterlijk "iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt". Iedereen kent wel maatschappelijke hypes. Op straat of als je de televisie aan zet komen deze hypes als vanzelf op je af. Afhankelijk van je generatie hadden misschien al je klasgenoten LA gears met lichtjes, een flinke verzameling Eastpak-rugzakken of liep iedereen met heel kort of juist heel lang haar rond. Ook in de sociaalruimtelijke wereld kent elk tijdsgewricht zijn eigen onderwerpen die het karakter hebben van een hype. Soms komen hypes onder studenten, in de wetenschap, in het beleid en in de marktsector overeen, maar vaak ook niet. En iets dat door de één als een hype wordt beleefd is voor de ander niet tijdelijk of zelfs een logisch gevolg van een bredere maatschappelijke tendens. Dit themanummer beziet het fenomeen hypes vanuit een kritisch perspectief. we relativeren hypes, maar duiden ook de kracht van de hype.

Table of Contents

Redactioneel

Redactioneel: Gerelateerde variëteit
Peter Pelzer
PDF
2

Thema

Valleien in de polder
Michiel van Meeteren
PDF
4-6
Hypes in de sociale wetenschappen
Filip De Maesschalck
PDF
7-9
Fixatie op de stad
Pieter Tordoir
PDF
10-14
Espressocultuur in plaats van rechtvaardige steden
Yvonne Rijpers
PDF
15-17
De creatieve hype
Marco Bontje, Peter Pelzer
PDF
18-21
Het ruimtelijk concept als koker
Wil Zonneveld
PDF
22-25
Lulkoek
Ewald Engelen
26-29
Crisis redt ruimtelijke ordening
Leonie Janssen-Jansen
PDF
30-33

Varia

Een plek om vreemden te herkennen
Gwen van Eijk, Hanneke Schreuders
PDF
36-39
Lessen voor een krachtiger stationsbeleid
Sander van Lent
PDF
40-42

Recensie

Externe effecten onder de microscoop
Michiel van Meeteren
PDF
43
Creatief hergebruik in Berlijn
Trijntje Tilstra
PDF
44-45

Vrije Ruimte

Het roer gaat om
Zef Hemel
PDF
46